Iveta cover

OD 06. MÁJA NA VOYO

Tajomstvá legendárnych značiek, ktoré Slováci milujú dodnes

10. 05 2022 15:00 | tvnoviny.sk, mm
Ilustračná snímka
Ilustračná snímka Foto: TVNOVINY.sk/Martin Lachkovič

V článku nájdete aj anketu, kde môžete hlasovať za svoju najobľúbenejšiu značku.

Osemdesiate roky minulého storočia - to nie je iba trvalá či „mrkváčové“ rifle, ale zabudnúť bezpochyby nemožno na rôzne pochúťky či nápoje, ktoré tu máme desaťročia a zrejme práve pre ich tradíciu ich ľudia milujú dodnes.

Mnohé z nich, samozrejme, vznikli ešte pred rokom 1980, no na chuť sme im prišli aj neskôr a (aj) vďaka ich originalite a pôvodnej receptúre ich pochopiteľne obľubujeme.

Vo videu si pozrite obľúbené recepty 80. rokov, ktoré sa pripravovali v kuchyni Telerána:

 

Kofola

„S Coca Colou do imperialistických pekiel!“ znelo z najvyšších politických miest a začal sa písať príbeh Kofoly. Dva roky trvalo tímu Zdenka Blaška, kým vyrobil sirup Kofo, ktorý sa stal základnou zložkou tohto sladkastého nápoja.

Od prvého dňa, odkedy sa Kofola dostala na pulty samoobslúh, si získala srdcia takmer každého. Jej spotreba totiž po celé šesťdesiate roky rástla tak, že Československu došli bylinky a museli sa dovážať. Tento trend vydržal až do Nežnej revolúcie.

Po otvorení trhu sa Kofola dostala do úzadia, keďže ľudia začali preferovať „zakázané ovocie“ zo Západu, teda Coca Colu a Pepsi. Po desiatich rokoch od revolúcie však prišla jej renesancia, kedy ju do rúk dostala rodina Samarovská. V roku 2001 jej návrat na vrchol spečatil chronicky známy slogan „Keď ju miluješ, nie je čo riešiť“.


O dva roky neskôr prišla na rad jedna z najlegendárnejších reklám, akú si československý trh pamätá.


Odvtedy Kofola žne úspechy na viacerých frontoch a existuje už vyše 60 rokov.

Chrumky

Fenomenálna značka, za ktorou stojí jednoduchý príbeh. Pred vyše 45 rokmi sa arašidové chrumky v bielo-modro-červenom obale dostali prvýkrát na pulty a odvtedy sú súčasťou zrejme každého posedenia a oslavy v bývalom Československu.

Čo stojí za ich úspechom? Že sa vôbec nezmenili. Receptúra je od prvého dňa rovnaká, obal tiež. Majitelia dokonca nedávajú žiadne peniaze do reklamy a marketingu. Podľa ich slov sa vraj kvalita predáva sama. A legendárne chrumky im dávajú za pravdu.

Arašidové chrumky
Foto: TVNOVINY.sk
 

Horalka

Slováci zjedia každú sekundu viac ako dve horalky. Aj to je dôkaz toho, ako je tento keksík, ktorý v roku 2020 oslávil 55. narodeniny, obľúbený.

Receptúra seredských oblátok vznikla s cieľom, aby sa odlíšili od iných, a preto ich začali po obvode máčať do čokolády. Ich zloženie sa pritom za desaťročia nezmenilo, a tak sa zachovala tradičná chuť, ktorú veľmi dobre každý z nás pozná.

Čiastočne sa však menil ich obal. Pôvodne boli na ňom typické kvety horca potláčané len jednou, červenou farbou. V súčasnosti má charakteristické bielo-modro-červené sfarbenie a je na ňom vyobrazený modrý kvet horca a biely kvet plesnivca.

Horalky sa postupne etablujú už aj na zahraničných trhoch. Medzi ich najväčších fanúšikov patria Česi, Poliaci a Maďari, ale oblátku poznajú už aj v USA, Anglicku, Írsku, Singapure či Austrálii.

Horalky
Foto: Reprofoto TASR
 

Karpatské brandy špeciál

Ak chceme pochopiť vznik Karpatského brandy špeciál, tak si skôr musíme priblížiť príbeh šumivého vína Hubert.

História šampanského siaha až do začiatku 19. storočia, kedy v Bratislave vznikla prvá fabrika na šumivé vína mimo Francúzska. Hubert sa stal veľmi obľúbený u šľachty, čo dokazoval aj stále sa zvyšujúci dopyt.

Po druhej svetovej vojne komunisti fabriku znárodnili a súdruhovia museli nahradiť francúzsky koňak, ktorý bol pri výrobe šampanského potrebný. Tak vzniklo slovenské brandy, ale len ako prídavok a nie osobitná značka na predaj.

Paradoxom však je, že sa napokon do Huberta toto brandy ani nezačalo miešať. Tak sa totiž vydarilo, že ho začali predávať pod značkou Novum. Tento názov sa však veľmi nechytil a v roku 1975 dostalo pomenovanie Karpatské brandy špeciál so zľudovenou skratkou KBŠ.

Až v roku 2015, kedy Hubert oslovoval 190. výročie vzniku, vyrobili limitovanú sériu, kedy do šumivého vína zaradili aj Karpatské brandy špeciál, čím sa uzavrel kruh jednej z najlegendárnejších socialistických značiek.

Karpatské brandy špeciál (retro)
Foto: čitateľ Roman
 

Indulona

Po zničujúcej druhej svetovej vojne bolo potrebné nanovo vybudovať krajinu a prinavrátiť jej prosperitu. Začali sa stavať fabriky, na polia sa postupne vracal život. Pracujúci ľud, ktorý tvrdo pracoval, potreboval ochranu svojich zrobených rúk.

Takto sa začal písať príbeh Indulony, pričom jej názov sa odvíjal od industrializácie, ktorá sa prehnala od Ašu až po Novú Sedlicu.

Indulona sprvoti patrila pod liečivá. Ochraňovala ruky, ale aj celé telo. Až po roku 1974 ju preklasifikovali na kozmetický výrobok. Ako prvá sa začala vyrábať Indulona A/64 s modrým označením, ktorú si, mimochodom, dodnes môžete kúpiť. Neskôr pribudli jej ďalšie špecializované odnože.

Indulona vtedy a dnes
Foto: Indulona
 

Masovo sa medzi ľudí dostala hlavne preto, že ju robotníci počas socializmu dostávali v ochranných balíčkoch. Dala sa však bežne kúpiť aj v drogériách. Jej popularita však narástla hlavne pre kvalitu a širokú použiteľnosť v praxi.

Okrem toho, že mala blahodarné účinky na zničenú pokožku, bola vhodná aj pre deti či pri liečbe ekzémov. Futbalisti, ale aj vojaci ju tiež používali pri ošetrovaní kožených kopačiek či kanád. Kutili ju zas využívali pri rôznych domácich prácach.

Legendárny krém sa ani po otvorení trhu vo veľmi silnej konkurencii nestratil. Dokonca na 60. výročie, kedy sa konali pompézne oslavy, prišiel zaspievať aj Karel Gott. V roku 2018 sa Indulona dožila ďalšieho jubilea, na jej tube si tak už píše sedem krížikov.

Rôzny typy indulon
Foto: Indulona
 

Botas

Rozmýšľali ste niekedy nad tým, prečo mnohí ľudia povedia teniskám botasky? „Na vine“ je socialistický podnik Botana. Ten síce ešte v roku 1949 začal vyrábať len pánsku vychádzkovú obuv, prípadne lyžiarky a korčule, no od roku 1962 vo veľkom spustil výrobu športovej obuvi pod názvom Botas. A od toho už nebolo ďaleko, aby ľudia začali používať názov botasky.

Vo východnom bloku bol najkultovejší model Classic, s typickým zvislým zúbkovaným pásikom a logom, ktoré tvorili tri hviezdy.

Model CLASSIC z roku 1966
Foto: Botas.cz
 

Po revolúcii musel závod nahrádzať stratu východných trhov, preto začal spolupracovať s Pumou, neskôr aj s Adidasom a ďalšími známymi značkami. Po rokoch však aj tento koncept prestal fungovať a Botas už vyrábal len niekoľko desiatok tisíc párov botasiek ročne.

V súčasnosti je ťažiskový model Botas 66, ale firma sa už nechce vydať cestou masového predaja.

Mnoho ďalších značiek

Samozrejme, v socialistickom Československu boli aj iné legendárne značky, ktoré veľmi dobre poznajú súčasní seniori, ale aj malé deti. K článku sme preto pripojili anketu, kde si môžete vybrať svoju najobľúbenejšiu značku.

ilu retro-5.jpg
Foto: TVNOVINY.sk/Martin Lachkovič
 

Značky ako Škoda, Favorit (bicykel) či Alpa a im podobné sme nezaradili do ankety, lebo vznikli ešte pred nástupom socializmu.